PENDAHULUAN
Ungkapan “dunia tanpa
sempadan”, “maklumat di hujung jari” dan beberapa lagi ungkapan yang sering
kita dengar dan acap kali diungkapkan yang mana merujuk kepada kekuasaan dan
perkembangan dunia teknologi maklumat yang berkembang dengan pesat bagai tiada
noktah. Pada masa kini, teknologi maklumat merupakan suatu keperluan dalam
kehidupan kita seharian. Ia berkembang sejajar dengan penghasilan gajet-gajet
mudah alih seperti telefon pintar dan pelbagai pakej perkhidmatan internet
ditawarkan yang membenarkan pengguna memperolehi perkhidmatan internet dan
perkongsian maklumat dengan amat mudah tanpa mengira masa dan tempat.
Disamping perkongsian dan carian
maklumat atas talian, fenomena media sosial turut mengambil tempat dalam
kehidupan harian kita pada masa kini.Ia tidak mengenal usia, gender, latar
belakang kehidupan dan sebagainya. Semua orang bebas dan berhak menggunakan
media sosial mengikut keperluan dan keselesaan individu.
Manfaat dan kebaikan dunia teknologi
maklumat dan media sosial dalam kehidupan kita seharian amat banyak.Namun ianya
harus digunakan secara bijak dan terkawal. Perbincangan dan kupasan yang akan
ditekankan dalam penulisan ini ialah tentang kepentingan media sosial dalam
dunia perniagaan yang akan diulas pada bab yang seterusnya.
SEJARAH DAN EVOLUSI MEDIA SOSIAL
Media sosial merupakan wadah dan
platform bagi pengguna atau “user”
untuk berhubung, berkomunikasi, berkongsi maklumat, gambar dan sebagainya
dengan adanya talian internet. Sejarah perkembangan media sosial sebenarnya
telah bermula sejak tahun 1978 dengan penemuan Sistem Papan Buletin yang
membolehkan surat elektronik atau e-mail
dikirimkan dengan menggunakan talian telefon yang disambung kepada peranti. Sistem
papan buletin ini ditemukan oleh Ward Christensen dan Randy Suess yang merupakan
pelopor dunia komputer. Sejarah perkembangan jaringan media sosial bermula
dengan pengiriman e-mail oleh
pengkaji ARPA ( Advanced Research Project
Agency) pada tahun 1971.
Pada tahun 1995 lahirnya laman Geo Cities yang mana ia menjadi Web Hosting yang menawarkan perkhidmatan
penyimpanan data-data website agar website tersebut boleh dilayari oleh
pelayar internet. Kemunculan Geo Cities
telah menjadi perintis kepada kemunculan website
yang lain.
Pada
tahun 1997 muncul pula halaman media sosial pertama iaitu Sixdegree.com,
walaupun sebenarnya pada tahun 1995 telah
terdapat halaman Classmates.com yang juga merupakan halaman media sosial namun, Sixdegree.com
dianggap lebih dinamik dalam menawarkan perkhidmatan
sebagai sebuah halaman media sosial berbanding Classmates.com.
Evolusi perkembangan rangkaian media sosial terus
mencipta sejarah iaitu pada tahun 1999 muncul halaman untuk
membuat blog peribadi, iaitu blogger. Halaman ini
menawarkan penggunanya untuk membina laman
sesawang sendiri. Ia membolehkan pengguna iaitu blogger untuk memuat
naik dan berkongsi apa jua yang di inginkan. Ia termasuk
hal peribadi
ataupun untuk meluahkan pendapat dan perasaan. Para blogger ini telah menjadi tonggak kepada
berkembangnya sebuah media sosial.
Kemunculan Friendster pada tahun 2002, iaitu halaman media sosial yang telah
menjadi satu fenomena pada waktu tersebut. Ia mula menarik perhatian para
pengguna terutamanya golongan belia dan remaja. Ia membolehkan pemilik akaun Friendster berkongsi tentang aktiviti harian mereka, menambah
kenalan dan sebagainya. Namun pada ketika itu, penggunaannya agak rumit disebabkan
rangkaian internet adalah terhad yang mana perkhidmatan internet hanya boleh
didapati dengan menggunakan talian tetap yang disambung menggunakan peranti. Para
pengguna perlu melanggan talian tetap di rumah atau pejabat masing-masing ataupun
terpaksa pergi ke pusat komputer untuk mendapatkan perkhidmatan internet.
Pada tahun 2003 muncul pula LinkedIn, yang mana ia bukan sahaja berfungsi sebagai media
sosial namun ia menjadi halaman yang digunakan bagi mencari pekerjaan. Secara
tidak langsung ia menambahkan fungsi halaman media sosial itu sendiri. Pada
tahun yang sama, turut lahirnya media social baru iaitu MySpace. Ia menawarkan tatacara
penggunaan yang mudah dan ia telah menarik minat para pengguna.
Seterusnya pada tahun 2004 lahirnya Facebook,
halaman media sosial yang terkenal hingga saat ini. Ia juga merupakan
salah satu halaman media sosial yang memiliki pengguna
terbanyak iaitu
dianggarkan telah melebihi 1.4 milion pemilik akaun Facebook di seluruh dunia.
Bermula tahun 2006 dan sehingga kini, lahirnya pelbagai halaman
media sosial yang membolehkan pengguna memlilih dan mendaftar sebagai pemilik
akaun mengikut kesesuaian dan keselesan mereka. Antara yang halaman media
sosial yang mendapat sambutan ialah Twitter, Instagram, Beetalk, WeChat,
WhatsApp, Telegram, Tango, Kakao Talk, Line dan sebagainya. Malahan evolusi
ini akan terus berkembang dan persaingan antara penyedia perkhidmatan laman
sosial ini akan terus berlaku ditambah pula dengan kemudahan dan kecanggihan
teknologi pada masa kini yang mana terdapatnya smart phone dan perkhidmatan internet yang boleh diakses dengan meluas
di Malaysia dan serata dunia.
KEPENTINGAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN
Adakah
anda sedar mengenai potensi pemasaran melalui media sosial pada masa kini?
Pemasaran melalui media sosial merupakan salah satu strategi pemasaran yang
amat berkesan jika diaplikasikan dengan cara yang betul. Perkhidmatan ‘Microblogging’
merupakan salah satu contoh pemasaran melaui media sosial. Apa yang paling
penting ialah peniaga perlu mendapatkan ‘follower’ sebanyak yang
mungkin. Oleh itu, peniaga perlu post update sekerap yang
mungkin dan sentiasa mencari follower baru. Dengan cara ini
bukan sahaja peniaga boleh mendapatkan pengikut atau follower malah
peniaga boleh mengeratkan lagi hubungan rapat dengan pelanggan.
Pemasaran
menggunakan media sosial merupakan salah satu teknik yang sangat membantu untuk
usahawan-usahawan yang ingin memasarkan produk mereka dengan lebih meluas lagi.
Dengan menggunakan media sosial sebagai agen aktiviti pemasaran, peniaga boleh
mendapat prospek pelanggan baru yang berpotensi dengan mudah dan mereka juga
akan dapat meningkatkan jualan kerana lebih ramai lagi pengguna akan mengetahui
mengenai produk yang disediakan. Ia bukan hanya untuk pasaran tempatan sahaja,
malah pasaran antarabangsa juga boleh didapati dengan adanya media sosial ini.
Para
peniaga yang menggunakan media sosial sebagai medium bagi memasarkan dan
memperkenalkan produk perlu memasukkan pautan ke laman sesawang jualan mereka.
Ini akan memudahkan pengikut mereka untuk terus ke laman sesawang peniaga bagi
memperolehi lebih maklumat dan produk yang ditawarkan oleh peniaga.
Jika
diteliti, bukan sahaja peniaga kecil yang menggunakan medium media sosial untuk
aktiviti pemasaran mereka, malah syarikat-syarikat besar juga tidak ketinggalan
untuk menggunakan media sosial untuk aktiviti pemasaran mereka.Hampir semua
industri dengan berbagai jenama besar telah menggunakan media sosial sebagai
pemasaran mereka. Ini adalah kerana mereka sedar bahawa media sosial adalah
antara cara pemasaran yang terbaik di zaman ini.
Ada
banyak faktor mengapa para pemasar ataupun marketing memilih pemasaran
menggunakan media sosial, diantaranya adalah untuk meminimakan kos pengiklanan
mereka.
Kos
pengiklanan mereka dapat diminimakan dengan menggunakan media sosial ini. Tidak
dinafikan lagi bahawa peniaga boleh mengurangkan kos pengiklanan mereka jika
dibandingkan dengan cara pemasaran lain selain media sosial.
Banyak
perniagaan besar dan terkenal telah memanfaatkan media sosial sebagai media
publisiti untuk memperkenalkan jenama mereka. Sebabnya adalah kerana mereka
tahu dengan pengguna media sosial yang sangat ramai, mereka berpeluang untuk
memperkenalkan jenama mereka dengan cara ini, malah dengan harga yang jauh lebih
murah berbanding dengan cara pemasaran tradisional.
Terdapat
juga perusahaan dan perniagaan yang menggunakan media sosial untuk menyediakan
ruangan khidmat pelanggan mereka. Dengan cara ini sahaja mereka boleh
memberikan khidmat yang lebih cepat malah dapat mengeratkan lagi hubungan
dengan pembeli mereka yang sedia ada. Itulah sebabnya mengapa media sosial ini
memainkan peranan yang sangat penting dalam pemasaran masa kini.
Laman Media Sosial
Ramai
peniaga yang mengakui dengan adanya media sosial ini, mereka dapat meningkatkan
jualan produk mereka daripada perniagaan yang dijalankan. Jika diperhatikan
dilaman-laman media sosial kini, terdapat banyak iklan dan tawaran yang muncul
dilaman-laman ini.Jadi kepentingan media sosial ini tidak lain tidak bukan
adalah untuk menambahkan keuntungan dalam perniagaan mereka.
Pendek
kata, media sosial memainkan peranan yang signifikan dalam proses pemasaran
yang kemudiannya akan menampakkan peningkatan dari segi jumlah penjualan dan
bertambahnya keuntungan dalam perniagaan. Media Sosial menjadi tempat pemasaran
yang efektif kerana kemudahan internet itu sendiri yang kini manfaatnya boleh
dinikmati oleh berbagai kalangan masyarakat termasuk menggunakannya untuk
‘bermain’ di jejaring sosial.
Proses
penyebaran informasi dan maklumat di media sosial adalah sangat mudah kerana
peniaga hanya perlu membuat artikel, tulisan, gambar, video, atau apa jua
bentuk informasi lainnya dan meletakkannya di media sosial tertentu yang dapat
dilihat oleh semua pengguna di internet.
Selain
itu, dengan adanya sistem pemberitahuan atau notifikasi kepada pengguna media
sosial, dapat memberitahu pengguna-pengguna ini bahawa terdapat posting informasi terbaru daripada
peniaga-peniaga tertentu. Dengan cara ini, pengguna boleh mendapatkan informasi
dengan pantas dan cepat.
Media
sosial telah mengambil peranan penting dalam pemasaran sesebuah perniagaan. Sebagai contoh, Twitter telah berkembang pesat menjadi
media yang pantas dan cepat dengan penyampaian berita terkini yang terjadi di
sekitar kita atau yang menjadi trending pada waktu-waktu
tertentu.
Dengan
adanya media sosial ini mampu menciptakan sebuah dimensi baru untuk pemasaran
internet sehingga menjadi lebih efektif, efisien dan lebih produktif jika peniaga
mampu mempertahankannya dan mampu mengembangkannya menjadi sebuah media
internet marketing yang berkualiti,
dan lebih komprehensif untuk menarik pembeli yang berpotensi dan sangat
berharga.
Jelaslah
bahawa media sosial merupakan sebuah platfom internet yang sangat berguna terutama bagi mereka
yang menginginkan pemasaran melalui media internet yang produktif tanpa
mempunyai kos yang tinggi untuk dikeluarkan untuk pemasarannya.
Teknik
Pemasaran Media Sosial diakui merupakan alat pemasaran yang terbesar dan
dominan pada masa ini. Ia sepatutnya menjadi pelan pemasaran yang paling efektif
untuk semua pemilik perniagaan sama ada yang kecil ataupun besar.
Bersosial
di laman maya sudah menjadi kebiasaan dalam kehidupan pada masa kini. Cuba
bandingkan pada waktu dahulu di mana tiada talian internet, perhubungan seperti
majlis keramaian menjadi tempat utama untuk bersosial di samping majlis-majlis
lain. Namun kini, laman sosial seperti Facebook, Friendster, Twitter dan pelbagai lagi
laman sosial lain menjadi alternatif bagi tujuan untuk bersosial.
PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL
Berdasarkan penyelidikan global yang dijalankan oleh McCann Worldgroup, perniagaan memerlukan
anjakan terutama daripada segi pemikiran tentang model perniagaan dan memikir
semula penciptaan nilai jenama untuk berjaya dalam dunia jaringan sosial. Menurut
kajian bertajuk The Truths About Social
yang dijalankan merentasi 19 negara dan disertai lebih 30 kumpulan fokus dan
12,000 maklumbalas secara atas talian telah mendedahkan pandangan tentang maklumbalas
berkaitan dengan dunia sosial termasuk melalui jaringan, sosial, bukti dan
perniagaan sosial.
Pengarah Kumpulan Perancangan Penjenamaan dan Inovasi, McCann Worldgroup Malaysia, Dr Milan
Agnihotri berkata, kebanyakan pengguna menggunakan media sosial untuk
berinteraksi dengan jenama dan mendapatkan khidmat pelanggan yang lebih baik.
Beliau dipetik berkata “mereka juga memuji sesuatu pengalaman, meluahkan
perasaan, mengutip maklumat dan mendapatkan tawaran lebih baik”. Menurutnya,
kesemua kajian menunjukkan pengguna merujuk kepada jenama melalui pengguna atau
blogger berpengaruh. Beliau berkata, pengguna
dalam golongan usia 16 hingga 30 tahun, 90 peratus daripada mereka akan
memberitahu kepada rakan, tentang sesuatu syarikat atau jenama itu mampu meyakinkan
mereka. "Jelas sekali manfaat dan pengaruh media sosial terhadap pengguna internet
semakin cepat memberi impak kepada dunia perniagaan. Media sosial menjadi
platfom untuk berkongsi idea, menilai jenama dan perniagaan yang tidak
bertanggungjawab,” katanya.
Pengguna memainkan peranan besar dalam mengubah
perniagaan yang berorientasikan keuntungan kepada perusahaan yang
bermatlamat. Potensi ganjaran untuk syarikat dan jenama amat besar terutama
peluang untuk menjadi jenama global yang dipercayai pengguna.
Jaringan Hubungan
Media Sosial
Bidang komunikasi telah berubah
kerana teknik komunikasi yang bersifat satu hala diantara komunikasi syarikat
dan pelanggan sudah tinggal kenangan. Rangkaian sosial membantu menjadikan
syarikat-syarikat lebih telus, mendapat kepercayaan dan membina kredibiliti
melalui komunikasi dengan para pelanggan. Di zaman ini, sebelum membuat
pembelian, para pelanggan akan mencari maklumat tentang produk yang diperlukan
menggunakan enjin carian atau rangkaian sosial. Mereka memperolehi maklumat
bukan sahaja berkenaan tawaran semasa, tetapi juga tentang pengalaman pelanggan-pelanggan
lain yang telah menggunakan produk tertentu.
Kehadiran
pakar dalam rangkaian sosial juga penting kerana ia membolehkan hubungan lebih
rapat dengan pelanggan. Tugas para pakar adalah untuk mewujudkan persekitaran
yang sukar ditolak, yang akan menarik orang ramai yang berpotensi menjadi
pelanggan atau pengguna, bergantung kepada pemikiran dan tindakan mereka.
Apabila
peniaga mengambil keputusan untuk menceburi rangkaian sosial, adalah penting
untuk mengetahui akan kelebihannya, dan juga risiko yang perlu dihadapi.
Pertama sekali, paling asas ialah menentukan halatuju dalam menentukan strategi
pemasaran selanjutnya. Kehadiran peniaga haruslah bermakna, sekiranya peniaga
hanya sekadar terikut-ikut syarikat-syarikat lain yang telah menyertai
rangkaian sosial, tindakan ini tidak masuk akal.
Ungkapan
“dunia tanpa sempadan” seperti yang dinyatakan dalam bab yang terdahulu telah
terbukti kebenarannya pada masa kini. Sebagai contoh, kita sebagai pengguna
atau pembeli di Malaysia mampu mendapatkan maklumat produk dan membeli produk
yang dijual di luar Negara dengan adanya bantuan laman sesawang dan media
sosial. Tanpa perlu menggunakan khidmat orang tengah atau tanpa perlu menunggu
masa yang lama bagi urusan jual beli.
FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN MEDIA
SOSIAL
Terdapat
dua faktor mudah yang menjadikan laman sosial merupakan perkara penting dalam
perniagaan pada masa kini, iaitu faktor pertama ialah ia sebagai lubuk jualan
kerana urusan perniagaan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak
pelanggan berpontensi. Bayangkan jika peniaga membuka kedai di belakang
lorong-lorong kecil jalan yang terletak di bahagian belakang dan jauh dari
pandangan orang ramai, sudah tentu jualan peniaga itu sedikit.
Oleh
sebab itu banyak kedai-kedai besar dan berjenama seperti Jusco dan Tesco
memilih untuk membuka cawangan mereka di kawasan yang mempunyai kepadatan
penduduk yang besar. Sama juga seperti laman sosial yang mempunyai ramai
pengguna.Ini membuka peluang jualan yang lebih besar.
Matlamat Keuntungan
Faktor
kedua ialah pemasaran percuma. Laman
sosial tidak memerlukan sebarang kos untuk para peniaga mendapatkan satu akaun.
Ianya pada kebiasannya diberikan secara percuma dengan syarat peniaga mempunyai
akaun email sahaja dan mereka akan
memperolehi kata kunci untuk jualan melalui laman sosial ini.Produk dan
pendekatan yang bagus dalam jualan peniaga akan menyebabkan pemasaran sacara
percuma berlaku. Sesuatu berita itu akan lebih cepat tersebar di dalam
laman sosial kerana berlakunya biasan berita atau entri di dalam laman sosial.
Pendek
kata, peniaga membuat satu entri atau
post dan para pengikut sediada akan
dapat terus mengakses entri tersebut.
Jika para pengguna menyukainya, mereka boleh berkongsi dengan rakan-rakan
mereka dan proses tersebut akan berulang-ulang secara terus. Ini yang dinamakan
Viral Marketing.
Kesimpulannya,
perniagaan dan jaringan sosial melalui laman sosial sangat penting dalam
perkembangan dan peningkatan jualan. Bukan sahaja percuma, malah pendekatan yang
lebih efektif buat masa kini bagi sesetengah produk. Tidak semua produk jualan
atau perkhidmatan sesuai untuk dipromosikan menerusi laman sosial.
Setiap
perniagaan di internet memerlukan kemahiran dan penguasaan beberapa bidang
teknikal dan perlukan corak serta reka bentuk yang menarik namun tidak semua
pemilik perniagaan di internet memiliki kemahiran ini.Jadi keperluan kepakaran
reka bentuk grafik, pemasangan laman web, dan lain-lain perkhidmatan berkaitan
adalah penting.
Maka
wujudlah pelbagai perkhidmatan di internet. Apabila menyebut sahaja perkataan perkhidmatan,
sudah tentu perlu melibatkan kos dan bayaran kepada penyedia perkhidmatan. Di
internet, peniaga hanya perlu menggunakan enjin carian seperti Google, Yahoo dan
lain-lain untuk mencari perkhidmatan yang diingini.
Sebagai
contoh, perkhidmatan membina laman sesawang. Kata
kunci perkhidmatan sebagai permulaan perkhidmatan yang diingini adalah amat
penting dalam mencari perkhidmatan yang
kita ingini.
Di
samping itu, peniaga juga boleh meminta perkhidmatan yang peniaga inginkan
sekiranya tiada dalam carian peniaga di laman sesawang. Para peniaga hanya perlu
menulis di bahagian Request Gigs dan menanti
sekiranya terdapat individu yang berkebolehan menyediakan perkhidmatan yang
diminta.
Menurut Laporan Prestasi Industri
2013 yang diterbitkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC),
terdapat 19.2 juta pengguna internet di Malaysia, dan 15.6 juta daripada mereka
aktif dalam Facebook. Secara kasarnya, rakyat Malaysia menggunakan purata lima
jam sehari melayari internet, dan tiga daripada lima jam itu digunakan untuk
media sosial.
Sumber
laporan artikel oleh The Malaysian
Insideroleh Musliza Mustafa bertarikh11 Sept 2014, antara lain menyatakan jumlah
pengguna internet di Malaysia berjumlah 19,200,408 orang dan daripada jumlah
tersebut, terdapat 15,600,000 pengguna Facebook yang aktif di Malaysia. Purata
masa digunakan pengguna internet di Malaysia setiap hari ialah 5 jam 36 minit
manakala purata masa yang digunakan oleh pengguna media sosial di Malaysia
untuk media sosial ialah 3 jam 17 minit.
Peratus
penggunaan media sosial daripada jumlah populasi Malaysia ialah 64% dan angka
ini terus meningkat saban hari.
Menurut
Gero Azrul menerusi artikel bertajuk Strategi Online dan Offline yang
dikeluarkan pada 2 Januari 2012 menunjukan kajian yang dijalankan oleh Nielsen, peningkatan penggunaan internet
ialah 41% dan daripada jumlah tersebut, 22.4 jam digunakan untuk melayari internet.
Manakala 71% daripada waktu tersebut digunakan untuk membuka laman sosial
khususnya Facebook.
Ini juga turut disokong oleh data
sebelum ini dari penyelidikan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia
Malaysia (MCMC).Tujuan penggunaan internet iaitu sebanyak 81.5% adalah
bertujuan menggunakan melayari rangkaian media sosial.
Dengan
mengambil data tersebut, boleh disimpulkan bahawa tujuan utama pengguna
Internet menggunakan internet ialah mendapatkan maklumat mengenai sesuatu
perkara. Mereka juga berkomunikasi melalui teks dan meluangkan masa yang tinggi dalam
media sosial terutamanya rangkaian sosial seperti Facebook.
Pengguna
Facebook di Malaysia juga telah
mencecah seramai 12 juta. Secara tidak langsung memberikan kita gambaran jelas
bahawa model pemasaran perniagaan telah berubah. Jika dahulu kita membincangkan
mengenai sesuatu produk antara jiran dengan jiran, rakan sekerja, atau saudara
mara. Pada zaman sekarang ini banyak perbincangan mengenai produk atau perkhidmatan
dilakukan di rangkaian media sosial seperti Facebook
dan Instagram.
Jika
anda perhatikan, berapa ramai yang mengatakan berpuas hati atau sebaliknya
mengenai sesuatu produk di dalam halaman Facebook
mereka atau halaman para perniaga. Ini memberi peluang kepada para pelanggan
menyatakan tahap kepuasan khidmat atau produk yang diberikan oleh peniaga dan
secara tidak langsung para peniaga memperolehi maklumbalas segera dan situasi
ini memberikan manfaat kepada dua belah pihak iaitu pelanggan dan peniaga.
Pengaruh Pembelian Dalam Media Sosial
KELEBIHAN DAN KEBURUKAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM
PERNIAGAAN DI MALAYSIA
Antara kelebihan penggunaan
media sosial dalam perniagaan ialah membantu dalam mengiklankan produk tanpa
melibatkan kos yang tinggi, kos yang rendah dapat digunakan bagi mendapatkan
hasil yang lumayan sekiranya perancangan strategi dibuat dengan betul.
Kedua,
jaringan sosial yang akrab antara rakan dalam media sosial membantu menambah
pelanggan kepada produk yang baik melalui saranan yang boleh dipercayai atau trusted recommendation. Ketiga, membantu
perniagaan mendapatkan sumber tenaga manusia, pembekal, pemborong dan rakan
niaga dengan lebih mudah contohnya melalui jaringan professional sosial seperti
Linked In.
Manakala,
antara kelemahan penggunaan media sosial dalam perniagaan ialah terdapat banyak
penipuan yang berlaku di mana-mana termasuk dalam laman media sosial. Penipuan
yang berlaku seperti skim cepat kaya, pelaburan haram terhadap agensi-agensi
tertentu dan terdapat juga pengguna yang tertipu akibat terlalu percaya dengan
kenalan di Facebook. Oleh itu,
pengguna mestilah bijak dan tidak mudah mempercayai orang lain yang tidak
dikenali.
CABARAN ATAU HALANGAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN
DI MALAYSIA
Antara cabaran dan halangan kalangan
pengguna rangkaian media sosial dalam pernigaan di Malaysia ialah terdapat
terlalu ramai peniaga menggunakan rangkaian media sosial sebagai strategi
pemasaran produk dan perkhidmatan mereka.Senario ini secara langsung mewujudkan
persaingan yang sengit antara para peniaga. Keadaan ini menyebabkan sesuatu
produk yang laris akan cepat tersebar dan kalangan peniaga akan memfokuskan
kepada penjualan produk tersebut. Ia bakal mewujudkan keadaan bekalan melebihi
permintaan yang akan memaksa para peniaga mencari alternatif atau produk lain
untuk diniagakan.
Kewujudan laman media sosial palsu
dan menggunakan gambar atau testimoni milik peniaga lain turut menjadi cabaran
kepada para peniaga atas talian. Sekiranya perniagaan atau produk tersebut
tidak didaftarkan dan tidak memiliki Sijil Cap Dagangan dan Jamin Hak Cipta,
sudah tentu menyukarkan para peniaga untuk mengambil tindakan undang-undang
bagi mempertahankan hak mereka.
Dari sudut perundangan pula,
sekiranya pihak kerajaan berhasrat bagi mewujudkan akta berkaitan perlesenan
dan percukaian terhadap para peniaga atas talian, ini akan mewujudkan kesukaran
dan mengurangkan margin keuntungan terutamanya kepada para peniaga kecil dan
peniaga sambilan.
Liputan perkhidmatan internet yang
belum meluas terutamya di kawasan pinggir dan luar bandar juga akan menyukarkan
para peniaga dan pelanggan untuk urusan perniagaan dan sebagainya.
KESIMPULAN
Perniagaan melalui
penggunaan media sosial banyak memberikan kelebihan dan manfaat baik kepada
para peniaga atau para pembeli. Namun kedua-dua pihak harus memainkan peranan
dan interaksi dengan bertanggungjawab dan jujur agar segala transaksi yang
dilakukan tidak menimbulkan sebarang masalah. Ini kerana kepercayaan antara
peniaga dan pembeli menjadi kunci utama kejayaan dalam perniagaan sebegini.
Sekiranya kemudahan ini dimanfaatkan
dengan sebaiknya, sudah tentu ia akan mengembangkan dan merancakkan lagi
ekonomi diri, keluarga dan negara keseluruhannya. Semua pihak yang terlibat
juga harus bijak dalam melakukan urus niaga dan pembelian.
Thank you
ReplyDelete